MY FIRST ESSAY IN UNIVERSITY 💀(我还活着..)
Belakangan ini,
setengah juta rakyat Malaysia telah mengorbankan nyawa disebabkan oleh
kemalangan jalan raya. Menurut Pawan (2014), kes kemalangan jalan raya telah dianggar
meningkat daripada 1.3 juta orang pada tahun 2010 kepada 1.9 juta pada tahun
2020.
Namun begitu,
Malaysia disenaraikan sebagai negara yang mempunyai bilangan kematian ketiga
tertinggi di rantau ASEAN dan benua Asia pada tahun 2016 (Lum, 2019). Menurut WHO
(2018), Malaysia dilaporkan mempunyai 7152 kes kematian setakat Disember 2016,
di mana 87% ialah lelaki manakala 13% ialah perempuan. Menurut Ismail (2017),
Kajian Bhat telah mendapati beberapa punca yang menyebabkan kemalangan jalan
raya, iaitu termasuk usia muda yang gagal memakai tali pinggang keledar,
memandu dalam pengaruh alkohol dan dadah, keadaan jalan raya, tidak mempunyai
lesen memandu yang sah dan sikap memandu yang agresif.
Menurut WHO (2013),
pemanduan dalam pengaruh alkohol dan dadah meningkatkan risiko terlibat dalam
kemalangan jalan raya yang serius. Perkara ini merisaukan kesihatan awam kerana
boleh meningkatkan risiko pemandu, penumpang dan pengguna jalan raya. Menurut Mohamed
et al. (2012), Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) telah
menjelaskan pemanduan dalam pengaruh alkohol dan dadah adalah tiga belas kali
lebih berbahaya mengakibatkan kemalangan jalan raya berbanding pemandu yang tidak
dipengaruhi oleh alkohol dan dadah. Masalah ini perlu diberi perhatian oleh
semua orang terutama pemandu, penumpang dan pengguna jalan raya yang mengenai
kepentingan keselamatan jalan raya di Malaysia.
2.0 Dapatan Kajian
Pemanduan dalam pengaruh alkohol dan dadah merupakan satu faktor risiko yang telah didokumentasikan sebagai punca kemalangan jalan raya (WHO, 2004). Menurut National Center for Statistics and Analysis (NCSA) (2015), pemanduan dalam pengaruh alkohol dan dadah telah dikaitkan dengan kecuaian memandu, kemalangan jalan raya, dan kemautan kemalangan. Sebagai contohnya, kematian di seluruh dunia akibat daripada alkohol telah mencakupi 31% daripada semua kematian yang berkaitan dengan kemalangan jalan raya pada tahun 2014 (NCSA, 2015).
2.1 Pengaruh dadah
dan alkohol
Menurut Agensi
Antidadah Kebangsaan (AADK) (2017), dadah merupakan bahan yang diperbuatkan
daripada bahan sintetik yang boleh menjejaskan perubahan emosi seseorang
individu dan memberikan kesan psikoaktif terhadap penagihnya. Menurut Senna
(2010), peningkatan masalah dadah di dunia telah menyumbang kepada banyak
ketegangan antarabangsa. Menurut Schneider et al. (2009), ubat seperti pil
tidur dan opiod yang disediakan oleh doktor ataupun dapat membeli di kaunter
untuk merawat penyakit telah disalahgunakan oleh pihak mana-mana bertujuan
untuk rekreaksi dan bukan tujuan untuk perubatan. Bukan sahaja ubat ini
berbahaya, sebahagian ubat-ubat tersebut dianggap berbahaya bagi keselamatan
jalan raya walaupun diambil dalam therapeutic doses. Di samping itu, sejumlah
18,387 penagih dadah telah dilaporkan oleh AADK pada tahun 2010 dan tiga jenis
dadah yang paling kerap digunakan oleh pengagih dadah pada tahun 2010 ialah
heroin (28.08%), diikuti dengan morfin (22.45%) dan Amphetamine-Type-Stimulant
(ATS) ubat sintetik (35.03%) yang terdiri daripada amfetamin, metamfetamina dan
ekstasi (AADK, 2010). Menurut Mohamed et al. (2012), laporan yang diterbitkan mengenai
status masalah pemanduan dalam pengaruh dadah dan alkohol tidak mempunyai
segala maklumat yang mengenai jenis dadah seperti heoin, morfin dan ATS
digunakan oleh pemandu yang melibat dalam kemalangan jalan raya di Malaysia.
Menurut AADK (2017),
alkohol adalah sesuatu minuman yang mengandungi ethyl alcohol, ethanol
atau grain alcohol yang dapat menyebabkan seseorang menjadi mabuk. Menurut
Esposito et al. (2010), kajian fMRI telah menunjukkan alkohol akan merosot
persepsi penglihatan dan seterusnya menjejaskan tindak balas seseorang
individu. Alkohol juga mempengaruhi mekanisme kawalan kognitif seseorang dan
mengurangkan aktiviti saraf di anterior cingulate cortex (ACC) (Marinkovic et
al., 2011). Had kandungan alkohol dalam darah (BAC) di dunia adalah antara
0.08mg/ml kepada 0.02mg/ml. Di Malaysia, Akta Pengangkutan Jalan 1987 di bawah
Seksyen 44 telah menetapkan BAC pada 0.08mg/ml, iaitu 35 mikrogram alkohol
dalam 100 mililiter nafas, 80 miligram alkohol dalam 100 mililiter darah dan
107 miligram alkohol dalam 100 mililiter air kencing (Road Traffic Act,
1987). Menurut Hartman dan Huestis
(2013), penggunaan alkohol dan ganja menyebabkan tubuh badan pemandu lebih
lemah dan menghilangkan tumpuan semasa memandu. Halusinasi yang terbentuk boleh
mengakibatkan pemandu cenderung mencelah-celah di antara kenderaan dan memotong
kenderaan secara berbahaya yang akhirnya berkemungkinan menyebabkan kemalangan
jalan raya. Alkohol memberi pelbagai kesan buruk kepada pemandu dari segi
pergerakan, persepsi terhadap jarak dan kelajuan, dan tempoh tindak balas
terhadap perubahan keadaan jalan raya. Di samping itu, alkohol menyekat
pertumbuhan korteks serebrum otak, yang boleh meningkatkan risiko tindakan
agresif dan pengambilan risiko dalam kalangan sebilangan individu (Burke, 2006).
2.2 Bilangan
kemalangan jalan raya dalam pengaruh alkohol dan dadah di Malaysia
Rajah 1 menunjukkan
bilangan kemalangan jalan raya dalam akibat daripada pengaruh alkohol dan dadah
di Malaysia (Lampiran 1). Secara keseluruhannya, jumlah kemalangan jalan raya
akibat daripada pengaruh alkohol dan dadah di Malaysia menunjukkan peningkatan
yang mendadak secara berterusan dari tahun 2010 hingga tahun 2016. Jumlah
kemalangan jalan raya akibat daripada pengaruh alkohol dan dadah pula mengalami
penurunan pada tahun 2017.
Dalam tempoh kajian
tersebut, kes kematian menunjukkan perubahan yang paling ketara berbanding
dengan kes kemalangan yang melibatkan kecederaan ringan dan serius. Bilangan
kes kematian dalam kemalangan jalan raya akibat daripada pengaruh alkohol dan
dadah pada tahun 2010 adalah sebanyak 49 orang dan seterusnya mengalami
penurunan kepada 33 orang pada tahun 2011. Bilangan kemalangan jalan raya dalam
pengaruh alkohol dan dadah pada tahun 2011 adalah paling rendah berbanding
dengan tahun-tahun lain yang dikaji. Selain itu, bilangan kes kematian
kemalangan jalan raya mengalami peningkatan yang banyak dari tahun 2011 hingga
tahun 2013 sebanyak 174 orang, iaitu daripada 33 orang (2011) kepada 207 orang
(2013). Pada tahun 2014, bilangan kes yang terlibat dalam kematian kemalangan
jalan raya akibat daripada pengaruh alkohol dan dadah telah menurun sebanyak 14
orang, iaitu daripada 207 orang (2013) kepada 193 orang (2014). Kes kematian
tersebut terus menaik daripada 193 orang pada tahun 2014 kepada 237 orang pada
tahun 2016, iaitu peningkatan sebanyak 44 orang dalam tempoh tiga tahun
tersebut. Oleh itu, bilangan kemalangan jalan raya akibat daripada alkohol dan
dadah menunjukkan yang paling tinggi pada tahun 2016 sepanjang tempoh kajian.
Selepas itu, kes kematian mengalami penurunan dari tahun 2016 (237) kepada
tahun 2018 (54), iaitu penurunan sebanyak 183 orang.
2.3 Kesan pemanduan
dalam pengaruh alkohol dan dadah
Menurut Zainury dalam
Sinar Harian (2020), Pengaruh alkohol dan dadah menyebabkan pemandu hilang
fokus, responsif yang lambat, mengganggu keseimbangan diri dan sukar membuat
keputusan dari segi kelajuan kenderaan. Selain itu, tumpuan pemandu menjadi
semakin berkurang malah penglihatan akan menjadi semakin kabur dan paling
berbahaya kepada pemandu yang sering membuat keputusan luar jangkaan (Zainury,
2020). Untuk menangani masalah ini adalah menghukum pesalah dengan hukuman yang
keras dan menyediakan pampasan yang setimpal kepada pihak mangsa untuk terus
berhidup dalam keadaan yang lebih berjamin (Lukman et al., 2017).
Menurut Fuad dalam
Berita Harian (2020), Seorang lelaki mengalami kemautan selepas melibat dalam
kemalangan dengan sebuah kereta pemandu yang mabuk di Lebuhraya Sultan Iskandar.
Mangsa lelaki yang terlibat dalam kemalangan jalan raya telah meninggal dunia
di lokasi kejadian akibat cedera parah yang serius di kepalanya. Selain itu,
seorang anggota polis maut kerana telah dilanggar oleh seorang pemandu mabuk
ketika dia sedang melakukan sekatan jalan raya di plaza tol Kajang Selatan di
Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS) (The Malaysian Insight, 2020). Jadi,
pemanduan dalam pengaruh alkohol dan dadah akan menyebabkan kematian dan
kehilangan nyawa.
2.4 Inisiatif yang
dilakukan oleh Kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO)
Memandangkan
pemanduan dalam pengaruh alkohol dan dadah yang dibuktikan sebagai faktor
peningkatan risiko kecederaan dan kematian dalam kemalangan jalan raya, pihak
kerajaan dan NGO telah bekerjasama melaksanakan usaha-usaha untuk mengelakkan
pemandu menggunakan jalan raya sebaik sahaja pemandu itu mabuk (Mohamed et al.,
2012). Pada tahun 2017, AADK telah menggubal Dasar Dadah Negara (DDN) supaya
menjadi satu dasar secara menyeluruh yang merangkumi sesuatu bidang keutamaan
dalam usaha mencegah, merawat dan memulihkan serta memperkasakan penguatkuasaan
undang-undang berkaitan dadah secara holistik (AADK, 2017). Menurut Lum dalam
Berita Harian (2019), Pihak kerajaan juga mengambil berat tentang peningkatan
kes kemalangan jalan raya dan menangani masalah keselamatan jalan raya di
Malaysia secara holistik. Oleh hal yang demikian, kerajaan mengambil pelbagai
langkah untuk mengatasi masalah kemalangan jalan raya termasuk menggunapakaikan
pendekatan 5E, iaitu melalui pendidikan, penguatkuasaan, kejuruteraan,
persekitaran dan penilaian.
Menurut Team dalam
Malaysiakini (2020), pihak dewan rakyat telah meluluskan rang
undang-undang (RUU) untuk memperkasakan penguatkuasaan hukuman yang lebih berat
kepada pemandu dalam pengaruh alkohol dan secara berbahaya yang menyebabkan
kecenderaan atau kematian. Akta ini adalah meningkatkan hukuman penjara dan
denda yang lebih keras kepada pesalah berulang. Rang undang-undang bagi seksyen
44 telah melibatkan hukuman secara meluas memandangkan pemanduan di bawah
pengaruh alkohol dan dadah yang menyebabkan kes kecederaan semakin serius.
Sementara itu, seksyen
44 (1) meningkatkan hukuman pemandu dalam pengaruh alkohol dan dadah yang
menyebabkan kematian dipenjara antara 10 tahun hingga 15 tahun dan didenda dari
RM50,000 menjadi RM100,000. Pesalah yang berulang dipenjara antara 15 hingga 20
tahun dan didenda dari RM100,000 hingga RM150,000. Pesalah pertama tidak akan
dibenarkan untuk memandu sekurang-kurangnya 10 tahun dan pesalah yang berulang
tidak akan dibenarkan untuk memandu minimum 20 tahun. Oleh itu, rang
undang-undang ini mengehadkan minimum alkohol dalam sistem darah diturunkan
daripada 35 mg menjadi 22 mg dalam 100 ml nafas, daripada 80mg kepada 50 mg
dalam 100 ml darah, dan daripada 107mg kepada 67 mg dalam 100 ml air kencing.
3.0 Penutup
Kajian ini
menunjukkan hasil yang membimbangkan sekiranya seseorang individu memandu dalam
pengaruh alkohol dan dadah. Pemanduan dalam pengaruh alkohol dan dadah adalah
berkaitan secara langsung dengan kecuaian memandu, kemalangan jalan raya, dan
kemautan kemalangan. Selain itu, pemanduan dalam pengaruh alkohol dan dadah
adalah tiga belas kali lebih berbahaya mengakibatkan kemalangan jalan raya
berbanding pemandu yang tidak dipengaruhi oleh alkohol dan dadah.
Hasil kajian telah
menunjukkan bilangan kemalangan jalan raya yang paling tinggi adalah pada tahun
2016 manakala pada tahun 2010 adalah paling rendah. Bilangan kematian
kemalangan jalan raya pada tahun 2016 juga adalah paling tinggi berbanding
dengan tahun-tahun yang dikaji. Selain itu, pihak kerajaan dan NGO melakukan
pelbagai inisiatif, termasuk AADK yang menggubal DDN manakala pihak kerajaan
turut memperkasakan penguatkuasaan undang-undang. Akhir sekali, kemalangan
jalan raya di bawah pengaruh alkohol dan dadah boleh dibahagikan kepada tiga
jenis, iaitu kecenderaan ringan, kecenderaan serius dan kemalangan kematian.
Untuk menyelesaikan
masalah tersebut, anggota masyarakat perlu mencadangkan pihak berkuasa bagi
menghasilkan pengiklanan yang dapat menjejaskan segelinitir petagih supaya
mengubah persepsi mereka terhadap bahaya alkohol dan dadah. Hal ini dikatakan
demikian kerana pengiklanan mengenai alkohol kerap didapati daripada media
sosial, majalah dan sebagainya. Pada masa yang sama, media sosial sentiasa memaparkan
gaya hidup yang dipenuhi pengambilan minuman beralkohol. Sebagai contohnya,
imej kedewasaan dan kejayaan yang ditunjukkan dalam iklan-iklan telah memberi impak
yang buruk atas kaum remaja untuk mengambil minuman beralkohol.
Senarai Rujukan
Agensi Antidadah Kebangsaan (2010).
Laporan Tahunan AADK. Kuala Lumpur: Government Printers.
Agensi Antidadah Kebangsaan (2017).
Laporan Tahunan AADK. Kuala Lumpur: Government Printers.
Burke, M. P.
(2006). Forensic Medical Investigation of Motor Vehicle Incidents (1st
ed.). CRC Press.
Esposito, F., Pignataro, G., Di
Renzo, G., Spinali, A., Paccone, A., Tedeschi, G., Annunziato, L. (2010).
Alcohol Increases Spontaneous Bold Signal Fluctuations in the Visual Network. Neuroimage
5(3), 534–543.
Fuad,
F. (2020). Pemandu mabuk rempuh, seret motosikal 2km. Berita
Harian. Dimuat turun daripada https://www.bharian.com.my/berita/kes/2020/06/694971/pemandu-mabuk-rempuh-seret-motosikal-2km?fbclid=IwAR3AJfvrAHlvmnOx5PKK8x963FflSwrLpToy4sBfTTovYSr21jVUYIkpp6k
Hartman, R. L., & Huestis, M. A. (2013). Cannabis
Effects on Driving Skills. Clinical Chemistry, 59(3), 478–492.
Ismail, R., & Zaini, N. (2017).
Pemanduan Berisiko Dan Agresif Serta Penilaian Terhadap Bahaya Dan Kemalangan
Jalan Raya (Risky and Aggressive Driving, Perception towards Hazardous
Situation and Road Accident). e-Bangi, 14(5).
Lum, M. (2019). We
have the third highest death rate from road accidents. The Star. Dimuat
turun daripada https://www.thestar.com.my/lifestyle/health/2019/05/14/we-have-the-third-highest-death-rate-from-road-accidents#:~:text=Malaysia%20has%20the%20third%20highest,are%20all%20in%20single%20digits
Lukman, B. A., Muhammad, A. B. M.,
Resali, M., Zulkifli, H. & Lukmanul, H. H. (2017). Kaedah Pelaksanaan
Sistem Diat dalam Kes-kes Kemalangan Jalan Raya di Malaysia: Satu Tinjauan
Awal. Malaysian Journal of Syariah and Law.
Mohamed, N.,
Batcha, W., Abdullah, N., Yusoff, M., Rahim, S., & Mahmood, M. (2012).
Alcohol and drug use among fatally injured drivers in urban area of Kuala
Lumpur. Malays Inst Road Saf Res, 1-45.
Marinkovic, K., Rickenbacher, E.,
Azma, S. & Artsy, E. (2011). Acute alcohol intoxication impairs top-down
regulation of Stroop incongruity as revealed by blood oxygen level-dependent
functional magnetic resonance imaging. Hum Brain Mapp 3(3), 319–333.
National Center for Statistics and
Analysis. (2015). Alcohol-impaired driving: 2014 data (DOT HS 812 231).
Pawan, D. (2014). Road Safety and
Accident Prevention in India: A Review. International Journal of Advanced
Engineering Technology, 5(2), 64-68.
Road Traffic Act
(1987). Road traffic act, Malaysia Law. Act 333. http://www.agc.gov.my/agcportal/uploads/files/Publications/LOM/EN/Act%20333%20-%20Road%20Transport%20Act%201987.pdf.
Schneider, M. F., Bailey, J. E.,
Cicero, T. J., Dart, R. C., Inciardi, J. A., Parrino, M., & Muñoz, A.
(2009). Integrating nine prescription opioid analgesics and/or four signal
detection systems to summarize statewide prescription drug abuse in the United
States in 2007. Pharmacoepidemiology and Drug Safety, 18(9),
778–790.
Senna, M. C., Augsburger, M., Aebi,
B., Briellmann, T. A., Donzé, N., Dubugnon, J. L., & Sutter, K. (2010).
First nationwide study on driving under the influence of drugs in
Switzerland. Forensic science international, 198(1-3),
11-16.
Team, M. (2020). Dewan Rakyat
lulus pindaan hukuman lebih berat buat pemandu mabuk. Malaysiakini.
Dimuat turun daripada https://www.malaysiakini.com/news/540169
The ASEAN Post.
(2020). Drunk driving on the rise in Malaysia. The ASEAN Post. Dimuat
turn daripada https://theaseanpost.com/article/drunk-driving-rise-malaysia
The Malaysian
Insight. (2020). Cop killed in drink-driving incident near toll plaza. The
Malaysian Insight. Dimuat turun daripada https://www.themalaysianinsight.com/s/242576
World Health Organization. (2004). Global status
report on road safety 2004.
World Health
Organization. (2013). Global status report on road safety 2013.
World Health
Organization. (2018). Global status report on road safety 2018.
Zainury, M. A.
(2020). Pengaruh alkohol punca pemandu hilang konsentrasi. Sinarharian.
Dimuat turun daripada https://www.sinarharian.com.my/article/69686/KHAS/Wacana/Pengaruh-alkohol-punca-pemandu-hilang-konsentrasi
LAMPIRAN
没有评论:
发表评论